Adresaci studiów:
Studia skierowane są do osób zainteresowanych uzyskaniem kwalifikacji zawodowych potrzebnych do wykonywania pracy pedagoga opiekuńczo-wychowawczego oraz podwyższania własnych kompetencji. Oferta skierowana jest do pracujących i przyszłych pedagogów szkolnych, nauczycieli, wychowawców placówek opiekuńczo-socjalizujących.
Uczestnikami studiów mogą być osoby posiadające wykształcenie wyższe na poziomie licencjackim, inżynierskim lub magisterskim oraz posiadające przygotowanie pedagogiczne
Cel studiów:
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w podstawy wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktyczne niezbędne w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Słuchacze są też przygotowani do realizacji profilaktyki pierwszorzędowej w ramach pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Absolwenci uzyskują kwalifikacje do pracy w placówkach, takich jak: dom dziecka, pogotowie opiekuńcze, internat, bursa, świetlica szkolna oraz jako pedagog szkolny. Ukończenie studiów uprawnia do prowadzenia pracy opiekuńczo-wychowawczej także w szkołach ponadpodstawowych.
Profil absolwenta:
W toku studiów słuchacz zdobędzie umiejętności:
– opracowania diagnozy głównych problemów występujących w różnych środowiskach, prognozowania zjawisk rzeczywistego i potencjalnego zagrożenia rozwoju dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych,
– metodycznej pracy w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą nieprzystosowaną społecznie oraz z osobami dorosłymi objętymi postępowaniem penitencjarnym,
– tworzenia i realizacji środowiskowych programów profilaktycznych, dotyczących zapobiegania objawom patologii społecznej,
– wspierania rodziny, szkoły i społeczności lokalnej w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą zagrożoną demoralizacją i uzależnieniami,
– tworzenia grup i środowisk alternatywnych wobec młodzieżowych grup kontrkulturowych,
– zdolności funkcjonowania w rożnych formach pracy środowiskowej (doradztwo pedagogiczne, organizacja czasu wolnego, współpraca z rodzicami, z władzami samorządowymi oraz instytucjami realizującymi zadania
z zakresu opieki nad osobami zagrożonymi przestępczością oraz nieprzystosowaniem społecznym),
– pracy z osobami mającymi trudności w przystosowaniu się do społecznych oczekiwań i wymagań związanych z pełnionymi rolami, wynikającymi z bycia na określonym etapie rozwoju psychospołecznego,
– realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych: socjalizacyjnych, interwencyjnych i w rodzinnych formach kompensacji sieroctwa społecznego oraz instytucjach i placówkach zajmujących się specjalistyczną opieką i terapią dzieci i młodzieży,
– rozpoznawania i samodzielnego rozwiązywania problemów opiekuńczych i wychowawczych dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych w środowisku naturalnym (rodzinnym), jak i społecznym (w placówkach częściowej oraz całkowitej zastępczej opieki i wychowania, instytucjach opieki i wsparcia osób z różnego rodzaju deficytami),
– prowadzenia indywidualnych i grupowych zajęć opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych (wynikających np. z zaniedbania wychowawczego, trudności w uczeniu się, przewlekłej choroby, niepełnosprawności),
– podejmowania działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia wychowanków placówek resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych oraz ich integracji ze środowiskiem a także organizowania różnorodnych form samopomocy.